POWUD 2018: Prezentacja badań eyetrackingowych prowadzonych w PCSS

POWUD 2018: Prezentacja badań eyetrackingowych prowadzonych w PCSS

17 listopada 2018 roku w Poznaniu odbyła się trzecia edycja konferencji World Usability Day. WUD poświęcony jest szeroko pojętej tematyce UX, użyteczności  i projektowania skoncentrowanego na użytkowniku, a także nowoczesnych i przyjaznych rozwiązań. Podczas konferencji Szymon Kupiński i Adam Bykowski z Działu Usług Platform Danych Naukowych zaprezentowali wyniki badań eyetrackingowych, prowadzonych w PCSS.

Szymon Kupiński i Adam Bykowski to opiekunowie eyetrackerów w PCSS. Szymon Kupiński zajmuje się koordynacją działań laboratorium dotyczących zastosowania eyetrackingu w badaniach, począwszy od testów aplikacji mobilnych, po badania terenowe w górach na obszarze parku narodowego. Adam Bykowski zajmuje się głównie algorytmami komputerowego przetwarzania obrazu oraz automatyzacją pozyskiwania, przetwarzania i analizy danych z eyetrackerów.

W laboratorium prowadzą badania dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. Połączenie inżynierskiego, pragmatycznego podejścia oraz wiedzy z obszaru psychofizjologii i programowania, pozwala im na analizę zebranych danych i wnioskowanie, mające na celu specyficzne potrzeby, wybiegające daleko poza to, co można uzyskać korzystając z gotowych zestawów oprogramowania. Pracują nad integracją urządzeń rejestrujących różnego typu reakcje psychofizjologiczne, korzystając poza eyetrackerami m.in. z elektroencefalografu (EEG) i galwanometru (GSR) oraz mimiki twarzy.

Opowiedzieli o badaniach eyetrackingowych w służbie użyteczności i służbie nauce. Prezentacja była okazją do poznania historii zejścia z górskiego szlaku w poszukiwaniu złotego Graala badań na urządzeniach mobilnych. O tym jak autorskie, turystyczne rozwiązanie stało się inspiracją do powstania, zgodnie z ideą design thinking, autorskiego narzędzia. Jak prototypując w kartonie i Pythonie przygotowany został zestaw do przeprowadzenia badań dla jednego z klientów, pozwalający na ujarzmienie dynamicznych treści na urządzeniach przenośnych w sposób znośny dla oka badacza UX.